11 Mayıs 2013 Cumartesi

ASR (Acceleration Slip Regulation ivme kayması kontrolü)




ASR sistemi, frenler ve motor yönetim sistemini birlikte kontrol ederek, tahrik tekerleğinin çekiş yeteneği kaybolduğunda bu durumu algılayarak tekerlek hareketini yavaşlatmakta ve kaymalarını önleyerek, sürücüye yanal ve uzunlamasına dinamik kontrol yeteneği sağlamaktadır.

ASR Çalışma prensibi
Aktif teker hız sensörlerinden, fren müşirinden ve A.S.R. düğmesinden gelen sinyaller ABS/ASR ünitesine iletilir. Sürekli olarak aracın aynı tarafındaki tekerleklerin hızları" karşılaştırılır (sağ ön ile sağ arkayı -sol ön ile sol arkayı) ve aralarında 2-6 km/saatin üzerinde bir hız farkı tespit edildiğinde ASR'nin gücü kesmesini sağlar.
ABS/ASR Ateşleme ve enjeksiyon kontrol ünitesi ile C-CAN hattı (Veri hattı) üzerinden sürekli olarak haberleşir. ASR 80 km/h hızdan sonra devre dışı kalır.
 ABS sistemi arızalıysa ASR sistemi devreden çıkartılır.

ASR Tipleri
       Sınırlı kaymalı diferansiyel
       Fren sistemi çekiş kontrolü
       Aktarma organları çekiş kontrolü

Sınırlı kaymalı diferansiyel
       Bu sistem, herhangi bir durum için en iyi çekişi sağlayacak motor torkunu transfer eden sistemdir.
       Elektronik olmayan bu sistem, genellikle yeni çekiş kontrol sistemleri kadar iyi görev yapamamaktadır.
       Modern sınırlı kaymalı (limited-slip) diferansiyeller gücü kayma başlamadan hemen önce iyi durumdaki tekerleğe transfer yeteneğine sahiptir, ancak, her iki tekerlek kaygan zeminde ise, sistem etkisiz hale gelmektedir.
               Fren sistemi çekiş kontrolü
       Bu tip sistem bazı sensörler ve elemanlar kullanarak ABS'nin uyguladığı gibi frenleme yaparak tekerleklerin boşa dönmesini önlemektedir.
       Her tekerlek bağımsız olarak kontrol edilir ve bu çeşitli kayganlıktaki zeminler için mükemmel bir düzenleme sağlar.
       Genellikle pahalı olmayan ve oldukça etkili olan bu sistem, düşük hız kayması için tasarlanmaktadır. Sistem fren sistemini kullandığından, yüksek hız kaymasında çok fazla sürtünme ve ısı çıkışı olmakta ve fren sistemi elemanları hasar verebilmektedir.

Aktarma organları çekiş kontrolü
       Bu sistem, herhangi bir hızda kayan tekerlek veya tekerleklere gönderilen gücü geciktirmektedir.
       Fren sistemi çekiş kontrolü gibi aynı ABS-tipi sensörler kullanan bu sistem, şu dört işlemi uygulayan bir işlemciye sahiptir:
       (a) gaz kesme, böylece ekonomi sağlanmaktadır;
       (b) yakıt beslemesini kesme;
       (c) ateşleme avansını azaltma
       (d) silindirleri kapatma
ASR Sisteminin faydaları
 1-Harekete geçme ve hızlanma sırasında döndürülen tekerleklerin patinajı engellenir.
2-İdeal ön hareket ve hareket sabitliği için otomatik çalışan sistem.
3-Özellikle tek taraflı kayganlıkta (patinaj anında) harekete geçme yardımı.(Diferansiyelin %100 oranında kapalı kilitli olması durumunda)

Veysel Karani YILMAZ

ASR örnek video



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder