Türkiye de
Otomotiv imalatı aslında son yıllarda ortaya çıkan yerli otomotivi fikriyle
değil de 1920 li yıllara dayanır. İşte bu konuda biraz fikir sahibi olmak için
bu yazıyı paylaşmak istedim.
Türkiye’de
ilk otomobil üretme girişimi 1929’da Ford tarafından İstanbul serbest bölgede
denenmiş montaj hattı kurulmuş fakat 1930’lu yılların ekonomik krizi içinde
gelişim gösteremeden sona ermiştir.
1954 yılında
tarım alanında da kullanılmaya uygun olan Jeep modellerinin Türkiye’de üretilmesi
için Tuzla Jeep Fabrikası kurulmuş ve Türk Willys Overland askeri cip ve
kamyonetleri ile Büssingkamyonlarının yapımına başlanmıştır. 1955’te ise ticari
kamyonet üretimine geçilmiştir. 1955 yılında kurulan Federal Türk Kamyonları AŞ
tamamı Türk olan kadrosu ile Çayırova'da Federal markası ile kamyon montajı ve
imalatına başlamıştır. 1959 yılında Ford Motor Company ve Koç grubu girişimiyle
Otosan kurulmuş ve otomobil üretimine dönük yatırımlar bakımından ilk adım
atılmıştır.1960 yılında kadrosu bütünüyle Türk olan Otosan fabrikasında günde 4
adet Ford Consul otomobil ile 8 adet Ford Thames kamyon üretimine, 1967 yılında
da hafif ticari araç Ford Transit üretimine başlanmıştır.
1962 yılında
Federal Türk Kamyonları AŞ OYAK tarafından satın alındı.Yerine İnternational
Harvester ortaklığıyla Kamyon,Otobüs,Minibüs,Traktör,Kamyonet,Pick-Up ve Reo
marka Askeri Araçlar ile şase,radyatör,benzin deposu,tampon ve şase ara
malzemesi üretecek olan TOE kuruldu. 1963 yılında ise Otobüs Karoseri A.Ş.
tarafından Magirus otobüsleri montajı gerçekleştirilmeye başlanmıştır.
1961 yılında
dönemin Devlet Başkanı Cemal Gürsel'in emriyle Eskişehir Devlet Demiryolları
Fabrikası'nda Türk mühendisler tarafından tamamiyle Türkiye'de tasarlanıp,
geliştirilen ilk otomobil üretilmiş ve araca Gürsel'in isteği üzerine Devrim
adı verilmiştir. O tarihlerde toplu iğne dahi üretemeyen bir ülkede 135 gün
gibi çok kısa bir zamanda son derece kısıtlı imkanlarla tamamen Türk yapımı bir
otomobil geliştirilmiş, bundan 4 tane üretilmiş; otomobilller için 3 farklı
tipte 10 adet motor üretilmiştir. Projeye katılanların yaptığı açıklama olayı
özetlemektedir:
"Devrim
otomobilleriyle, "Türkler otomobil yapamaz!" zihniyeti çürütülmüş,
geri düşünce mağlup edilmiştir. Şunu ileri sürebiliriz ki, Devrim'in daha
sağlam, daha güzel hale getirilmesi artık bir yatırım işidir. Bu konuda karar
vermek de devletindir. Teşvik görmek bizleri şevklendiriyor. Yapıcı tenkide
daima hazırız. Şahsi hiçbir menfaatimiz yok. Hedefimiz memleketimizin
inkişafıdır.(gelişmesidir) Takdir Büyük Türk Milletinindir."
Türk
milletinden hak ettiği ilgiyi gören Devrim otomobillleri ne yazık ki yatırım
konusunda aynı ilgiyi görememiş ve seri üretime geçememiştir. Buna rağmen özel
sektörde otomobil imali fikrini körüklemiş ve onlara cesaret vermiştir.
Üzerinde durulacak diğer bir husus, 1966 yılında üretime geçen ülkenin ilk seri
üretim otomobillerinden Anadol'un müteşebbislerinin,
başlangıçta"Türkiye'de otomobil yapılamaz!" diyenler oluşudur.
1960'ları
ortalarına doğru TOE Volvo ile ortak araç üretiminde bulunma çalışmaları yapmış
ve Volvo firmasıyla antlaşma sağlanamayınca Triumph firmasının lisans ortaklığı
ile 'Zafer' marka yerli otomobil üretme çalışmalarına başlamıştır.Önce sedan
modelinin,daha sonra ise station vagon ve pick-up modelinin üretilmesi
düşünülen aracın daha tanıtım aşamasında iken bazı kişilerin ve çevrelerin
baskısı nedeniyle üretiminden vazgeçilmiştir.
1966 yılına
gelindiğinde Otosan, İngiliz Reliant firmasına prototipini hazırlattığı ve
prensipte fiberglas gövdeli, iki kapılı, bütün mekanik parçaları Ford’dan
alınan, adı bir yarışma sonucu belirlenen otomobilini Anadol’u üretmeye
başlamıştır.
1985 yılına
gelindiğinde Otosan Ford Taunus modelini, Oyak Renault ise ikinci bir model
olarak Renault 9 modelini üretmeye başlamıştır. İki yıl sonra 1987’de ise
Türkiye’nin ilk hatchback modeli olan Renault 11 bantlardan çıkmış ilk dizel
motor da Anadol pikap’a takılmıştır.
1989 yılında
motor ve karoserde yapılan değişikliklerle Renault 12 serisi , Toros modeline
dönüştürülmüş ve 2000 yılına kadar üretimi devam etmiştir.
90’lı
yıllarda Renault’un üst sınıf modeli Renault 21’in üretimine başlanmıştır. İlk
yerli üretim Opel’ler ve Toyota Corolla yollara çıkmıştır.
1993 yılında
TOE ve 1995 yılında Genoto fabrikaları kapanmıştır.
1997 yılında
yine ilk yerli üretim olarak Honda Civic ve Hyundai Accent üretimine
başlanmıştır.
Türkiye bu
yıllarda spor otomobil üretmeye başlamıştır. Etox, Anadol Stc-16 dan sonra
üretilen Türkiye nin üretmiş olduduğu 2. spor otomobildir. Henüz prototip
aşamasındadır. Diğer spor otomobiller ise Yonca-Onuk Tersaneleri tarafından
üretilen "Onuk Sazan" ve "Onuk S-56" adlı prototip
aşamasında olan otomobillerdir. Ayrıca bir girişimci el yapımı olan
"Diardi" otomobillerini üretmiştir.
2007 yılında
Gaziantep'te kurulan Müjdeci Kamyonet firması Folkvan markalı kamyonetlerin
üretim ve montajına başlamıştır.
Günümüzde
hala bir çok firma artık üretim yeri olarak Türkiye’yi benimsemiş durumdadır.
Bunun için çok kısa zaman önce Mercedes Benz Aksaray fabrikasına yaptığım
ziyarette, Yeni nesil “Actros” modelinin önümüzde ki yıldan itibaren kabin
dahil büyük bir kısmının Türkiye’de imal edileceğini öğrendim. Umarım böyle
sevindirici haberler gittikçe çoğalır. Özellikle Bir gün herşeyi ile bu
topraklara ait bir aracımız olmasını temenni ediyorum.
Veysel
Karani YILMAZ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder